Ulga w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej


1. Organ w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem publicznym lub ważnym interesem strony, może udzielić ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej przez:

1. odroczenie terminu wykonania administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;
2. odroczenie terminu wykonania zaległej administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;
3. umorzenie administracyjnej kary pieniężnej w całości lub części;
4. umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub części.

Wnioski o udzielenie ulgi w spłacie kary pieniężnej nałożonej decyzją Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego należy składać do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Kielcach.

Na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735) strona może ubiegać się o: umorzenie w całości, umorzenie w części, rozłożenie na raty oraz odroczenie terminu spłaty należności Skarbu Państwa z tytułu kar pieniężnych nałożonych przez Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Udzielanie ulg na wniosek zobowiązanego możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem publicznym lub ważnym interesem strony i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego. W przypadku umorzenia zaległej administracyjnej kary pieniężnej umorzeniu podlegają także odsetki za zwłokę w całości lub takiej części, w jakiej została umorzona zaległa administracyjna kara pieniężna.

Wniesienie wniosku o udzielenie ulgi w spłacie należności nie wstrzymuje wszczęcia lub prowadzenia wszczętego postępowania egzekucyjnego. Zgodnie z art. 56 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427 z późn. zm.) postępowanie egzekucyjne zostanie zawieszone dopiero w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku strony i wydania decyzji o rozłożeniu na raty albo odroczeniu terminu płatności obowiązku wynikającego z nałożonej kary.

2. Niezbędne dokumenty:

- w przypadku osoby fizycznej, która nie jest przedsiębiorcą:

1)    Umotywowany i podpisany wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności;

2)    Wypełnione i podpisane „Oświadczenie o majątku, dochodach i źródłach utrzymania składane jako załącznik do wniosku";

3)    Inne dokumenty mogące mieć znaczenie w przedmiotowej sprawie, wyszczególnione w w/w oświadczeniu;

4)    Oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej w wysokości 10,00 zł.

- w przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą, lub osoby prawnej wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi zgodnie z brzmieniem art. 189k § 2 i § 3 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, która:

- nie stanowi pomocy publicznej,

- stanowi pomoc de minimis,        

- stanowi pomoc publiczną:

a) mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,

b) mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarcze,

c) zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenie inne niż wymienione w lit. a i b.

oraz oprócz informacji wyżej wskazanych jak dla osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą do wniosku należy dołączyć:

  • zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe  za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami  o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów,
  • wykaz należności oraz zobowiązań publiczno - i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, otrzymanych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia   o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  • informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.) w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis:
  • zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe  za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami  o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów,
  • wykaz należności oraz zobowiązań publiczno - i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.

3. Opłata skarbowa

Wraz z wnioskiem należy wnieść opłatę skarbową za dokonanie czynności urzędowej w wysokości 10 zł na konto:

Urząd Miasta Kielce

ING BANK ŚLĄSKI

38 1050 0099 6450 9000 0000 0000

Oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej  należy dołączyć do wniosku.

W przypadku nieuiszczenia opłaty skarbowej wniosek podlega zwrotowi - art. 261 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735).

4. Miejsce składania dokumentów

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Kielcach

ul. Zagnańska 232

25-563 Kielce

5. Komórka prowadząca postępowanie

Wydział Prawny

6. Termin załatwienia sprawy

Nie później niż w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

7. Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Głównego Inspektora Transportu Drogowego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

8. Podstawa prawna

• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735)

1) na podstawie art. 189k § 1 kpa Organ administracji publicznej, który nałożył administracyjną karę pieniężną, na wniosek strony, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem publicznym lub ważnym interesem strony, może udzielić ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej przez:

1. odroczenie terminu wykonania administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;

2. odroczenie terminu wykonania zaległej administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;

3. umorzenie administracyjnej kary pieniężnej w całości lub w części;

4. umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w części;

§ 2. W przypadku umorzenia zaległej administracyjnej kary pieniężnej umorzeniu podlegają także odsetki za zwłokę w całości lub takiej części, w jakiej została umorzona zaległa kara pieniężna;

2) w myśl art. 189k § 3 kpa właściwy organ, na wniosek strony prowadzącej działalność gospodarczą, może udzielać § 1 ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężne, które:

1. nie stanowią pomocy publicznej;

2. stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;

3. stanowią pomoc publiczną:

a) mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,

b) mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarcze,

c) zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenie inne niż wymienione w lit. a i b.

• Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743)

• Ponadto zgodnie z treścią art. 14a Kodeksu postępowania administracyjnego organy administracji publicznej umożliwiają stronom ocenę działania urzędów kierowanych przez te organy, w tym pracowników tych urzędów. Powyższy przepis został wprowadzony ustawą z dnia 6 marca 2018 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 735) i obowiązuje od 30 kwietnia 2018 r.

Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
19KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
21KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
626KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Agata Wiśniowska , w dniu:  26‑09‑2021 18:02:22
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Mariusz Piskorczyk
email: biuro@ochrona-danych.net
, w dniu:  26‑09‑2021 18:02:22
Data ostatniej aktualizacji:
04‑10‑2021 14:47:05
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie